Staatssecretarissen: “Zachte landing” voor bureaus jeugdzorg

Staatssecretaris Martin van Rijn jeugdzorg

Staatssecretaris van Rijn (VWS)
Foto: Roel Wijnants

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) en staatssecretaris Fred Teeven (VenJ) hebben met IPO en VNG concrete waarborgen vastgesteld over de continuïteit van de Bureaus Jeugdzorg. Zij zullen zich naar eigen zeggen maximaal inspannen om voor de huidige Bureaus Jeugdzorg en hun medewerkers een “zachte landing” in het nieuwe jeugdstelsel te realiseren. Eerder dreigde een aantal bureaus jeugdzorg als gevolg van problemen met de totstandkoming van regionale transitiearrangementen, nog vóór de overgang naar het nieuwe stelsel failliet te gaan. Er werd ook hardop gedacht over het aanvragen van collectief ontslag voor alle bureau jeugdzorg medewerkers. Deze dreiging lijkt met deze maatregel van de baan.

Het Rijk stelt vast dat bureaus jeugdzorg op korte termijn helderheid nodig hebben over hun positie wanneer de gemeenten straks verantwoordelijkheid dragen voor de jeugdzorg. Het gaat dan met name over welke functies gemeenten bij hen afnemen, welk budget zij beschikbaar stellen voor deze functies en in hoeverre zij personeel van de huidige bureaus jeugdzorg willen inzetten in het nieuwe stelsel.

80 procent van budget ‘gegarandeerd’

De nadere waarborgen die zijn afgesproken houden in dat gemeenten alle ruimte houden om hun intensieve voorbereiding op het nieuwe jeugdstelsel voort te zetten. Per jeugdzorgregio kunnen zij op maat afspraken maken over wat zij afnemen van Bureau Jeugdzorg. Als die regionale afspraken op 28 februari echter niet hebben geleid tot garanties over continuïteit van de benodigde functies en de noodzakelijke infrastructuur in 2015, treedt een overgangsregeling in werking. Die houdt in dat gemeenten voor 2015 een budgetgarantie moeten geven aan de Bureaus Jeugdzorg van minimaal 80% van het budget in 2014.

Met deze nadere waarborgen kunnen alle Bureaus Jeugdzorg zich volgens beide staatssecretarissen op korte termijn verantwoord voorbereiden op de situatie vanaf 2015.

Interessant artikel? Meld je dan nu aan voor onze gratis nieuwsbrief!

8 gedachten over “Staatssecretarissen: “Zachte landing” voor bureaus jeugdzorg

  1. Pingback: Staatssecretarissen: "Zachte landing"...

  2. Frits van Vugt

    Al die forse garanties voor de huidige (grote) zorgaanbieders leiden tot minder toegang(-smiddelen) voor nieuwe aanbieders en innovatie.
    Het lijkt wel of de transitiedoelen (continuïteit, infrastructuur ) belangrijker aan het worden zijn dan de transformatiedoelen waar het eigenlijk om zou moeten gaan (betere preventie, zo licht mogelijke hulp dicht bij huis, eigen kracht, ontzorgen, demedicatiseren).
    Sterker nog: het lijkt wel of de staatssecretarissen (en in hun kielzog de VNG) alleen nog maar oog hebben voor het behoud van bestaande instellingen.

    Het onlangs gesloten bestuursakkoord maakt de mogelijkheden voor gemeenten om de jeugdzorg beter te organiseren alleen maak beperkter!! Bij elk nieuw akkoord worden de teugels weer strakker aangetrokken. Nog even en het Rijk bepaalt gewoon dat er bij jeugdzorginkoop alles bij het oude blijft (incl 15% korting dan wel te verstaan)

    Reageren
    1. Annemarie M. Schaacke

      Ik onderschrijf volledig wat Frits van Vugt stelt: Transformatiedoelen verdwijnen uit de focus van Transitie Jeugdzorg, door de overheid zelf met bestuursakkoord met alleen instituties. Ik herhaal:
      Al die forse garanties voor de huidige (grote) zorgaanbieders leiden tot minder toegang(-smiddelen) voor nieuwe aanbieders en innovatie.
      Het lijkt wel of de transitiedoelen (continuïteit, infrastructuur ) belangrijker aan het worden zijn dan de transformatiedoelen waar het eigenlijk om zou moeten gaan (betere preventie, zo licht mogelijke hulp dicht bij huis, eigen kracht, ontzorgen, demedicatiseren).
      Sterker nog: het lijkt wel of de staatssecretarissen (en in hun kielzog de VNG) alleen nog maar oog hebben voor het behoud van bestaande instellingen.

      Het onlangs gesloten bestuursakkoord maakt de mogelijkheden voor gemeenten om de jeugdzorg beter te organiseren alleen maak beperkter!! Bij elk nieuw akkoord worden de teugels weer strakker aangetrokken. Nog even en het Rijk bepaalt gewoon dat er bij jeugdzorginkoop alles bij het oude blijft (incl 15% korting dan wel te verstaan)

      Reageren
  3. jeannette schoone

    ik sluit me aan bij gvbrussel: waarom moeten bureaus jeugdzorg blijven bestaan? Hebben we het hier niet over de transitie en transformatie van de jeugdzorg. Een decentralisatie van de jeugdzorg naar de gemeenten eist van gemeenten, dat zij de verantwoordelijkheid nemen en dat zij de jeugdzorg zelf vorm gaan geven. Echter, gaande het proces komen er steeds meer zaken, die door het Rijk worden bepaald. De bureaus jeugdzorg, die niet zomaar mogen verdwijnen (gebeurt ook niet want gemeenten maken zeker gebruik van de daar aanwezige kennis en ervaring, alleen ze organiseren het op een andere manier), de jeugd GGZ die nog een aantal jaren door de zorgverzekeraars ingekocht blijft worden, de kwestie vertrouwenspersonen die voorlopig landelijk geregeld wordt en waarvoor een uitname uit het gemeentefonds wordt gedaan. Het is maar goed dat de datum van 1 januari 2015 met rasse schreden nadert zodat er niet nog meer door het Rijk bepaald en vastgelegd gaat worden. De gemeenten zijn aan zet, geef ze de ruimte en geef ze het vertrouwen.

    Reageren
  4. Annemarie M. Schaacke

    Het gaat om het Kind en het Gezin in mijn Praktijk, dat helaas niet mijn ervaring is, als bewust zelfstandige professional, en van vele ouders met Bureau’s Jeugdzorg. Perverse financiële prikkel tot UHP dat BJZ onder Jeugdbescherming ziet, verwoest vele kinderlevens en gezinnen. Dat dient juist te verdwijnen, want samenwerking is niet mogelijk met bureaucraten van BJZ. Verantwoordelijkheid wordt ontlopen voor de Rechtbank. Bureau’s Jeugdzorg hebben geen bestaansrecht meer en zijn overbodig geworden. Wijkteams worden samengesteld, met Safe of Save teams van BJZ, en iedereen is met zichzelf bezig binnen de Jeugdzorg. Eigen positie, profilering, ook als instituten en niemand heeft de Visie, dat het om het Kind en het Gezin gaat, werkelijk in zicht! Beschamend dat de staatssecretaris zich laat chanteren door faillissement. De regering dient zich druk te maken over Kinderen, die in armoede opgroeien.

    Reageren
  5. Dineke Hofmeijer

    Ik vraag mij af wie er voor gaat zorgen dat mijn bedrijf ook een “zachte landing” krijgt (en met mij nog een aantal particuliere bedrijven) die gewoon innoverend, daadkrachtig en to the point werken. Resultaat boeken en een hoge client tevredenheid hebben en waarbij geen budget wordt verspild aan oeverloos intern overleg maar het direct aan kind en ouders wordt besteed. Gemiddeld betaald een client bij mij 10 a 15 sessies a 55,- euro (met mogelijkheid tot vergoeding vanuit de aanvullende verzekering) en dan is het probleem helder, hebben ouders en kind voldoende tools om mee aan de slag te gaan en hebben we de kern geraakt waardoor ook in de toekomst het probleem geen probleem meer is.

    Bureau Jeugdzorg kost al jaren “handen” vol geld en de resultaten zijn echt niet okay…Dit was de “kans”, van zowel staatssecretarissen en gemeentes om eens een keer hun “nek” uit te steken en te kiezen voor een andere benaderingswijze waar onze kinderen en jeugd al jaren op zitten te wachten!! Hoeveel geld moet het nog kosten voordat ogen ECHT open gaan?

    Ik heb besloten om vast te houden aan mijn eigen koers, geloof in wat ik doe en ga met mijn Gevoelstraining “het gevoel extra cool” de uitdaging aan om gemeentes te overtuigen dat het echt tijd wordt om anders om te gaan met kinderen en dat het probleem niet in de kinderen en de jeugd zit maar in de manier waarop wij, als volwassenen, met hen omgaan!

    WIE DOET ER MEE??

    Reageren
  6. gvbrussel

    Waarom zouden Bureaus Jeugdzorg moeten blijven bestaan ?
    Er is bij hun werknemers veel waardering voor hun Eigen Bijdrage, maar in de publieke opinie en in de politiek denk men daar heel anders en vaak tegengesteld over.
    Als Bureau Jeugdzorg niet zorgvuldig kan of wil zijn en naar mijn mening haar zorgplicht schaadt dan hebben zij geen bestaansrecht. Zij zien kans om bedreigde kinderen in de bedreigende omgeving te laten en anderzijds kinderen die niet bedreigd worden bij hun wettelijke ouders weg te halen.
    Vervolgens blijkt niemand de verantwoording en aansprakelijkheid te willen nemen.
    Kortom in mijn ogen is de hele keten van Jeugdzorg pas goed bezig als zij zich zonder meer onderwerpen aan het civiel recht.

    Reageren
  7. amberben2013

    Hopelijk gaat er op deze manier toch geen zorggeld op aan duurbetaalde managers en directeuren die zich met een pensioengat geconfronteerd gaan zien omdat er simpelweg niemand meer op hen te wachten zit of mensen die een beroerd track-record hebben opgebouwd want dat zou echt zonde zijn.
    Laten we eerlijk zijn: op dit moment zijn al veel goede krachten bij de bureaus jeugdzorg vertrokken omdat ze met succes elders hebben gesolliciteerd. Wat vaak overblijft is deels toch van duidelijk minder belang voor de continuering van de zorg.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *